Ladda ner Flygbussarnas Android-app!
 

Resevillkor

Resevillkor

Biljett

Alla som reser med Flygbussarna (ett varumärke inom Merresor AB) måste kunna visa upp en giltig biljett så länge de befinner sig på bussen. Du ska själv kontrollera att uppgifterna på biljetten överensstämmer med avsedd resa. Om du vid kontroll inte kan uppvisa giltig biljett tas en kontrollavgift på 500 kr ut. Detsamma gäller för dig som reser till rabatterat pris men inte kan styrka din rätt till rabatt. Flygbussarna har rätt att kontrollera biljettens giltighet.

Biljettregler och giltighet

Biljetter som köps online via webbplatsen eller appen behöver köpas innan du stiger ombord på bussen.

Enkel och tur- och returbiljetten gäller i 3 månader från köptillfället. Den är opersonlig och kan användas i valfri riktning på den valda linjen. Tur- och returbiljett gäller för en person.

Onlinebiljetten ”10 Enkla” är personlig och är giltig i 12 månader från köpdatum. Denna biljett kan endast användas av en person åt gången och kan därför inte nyttjas som en gruppbiljett.

Påladdningsbara reskort och personalkort (fysiska kort) är personliga och kan endast användas av en person åt gången.

En resa är förbrukad när giltighetsdatumet har passerat, oavsett om du använt biljetten eller inte. Gamla biljetter utan giltighetstid gäller ej som biljett och kan inte bytas ut mot nya biljetter.

Validering av biljett

Du skannar din onlinebiljett via din mobil, surfplatta eller via sms. Det går även bra att skriva ut din biljett och skanna den i bussen vid ombordstigning. Om du inte har en skanningskod kan du uppge ditt bokningsnummer till föraren eller personal på plats.

Restidsgaranti

Vi rekommenderar att du planerar din resa så att du är på flygplatsen minst 1,5 h före planets avgång om du skall resa utomlands och 1 h innan planets avgång om du skall resa inrikes.

Är bussen försenad med mer än 20 minuter eller om det finns skälig anledning att anta försening med mer än 20 minuter mot de tider som anges i tidtabellen, har du rätt till ersättning för annan transport. En förutsättning för rätt till ersättning är att det var skäligt att välja den transport eller de transporter som använts. Om du inte har hunnit köpa en bussbiljett ersätts du för skäliga kostnader för annan transport minus avdrag för kostnaden motsvarande en enkel vuxenbiljett.

Om du inte begär ersättning för annan transport vid försening har du rätt till prisavdrag med:

  • 50 % av biljettpriset, om förseningen uppgår till mer än 20 minuter
  • 75 % av biljettpriset, om förseningen uppgår till mer än 40 minuter
  • 100 % av biljettpriset om förseningen uppgår till mer än 60 minuter

Om det inte klart framgår vilket pris du har betalat för resan ska prisavdraget beräknas utifrån priset för en enkelbiljett, inklusive rabatter.

För att begära ersättning

För att begära ersättning behöver du skicka in alla originalkvitton via post. Detta måste göras senast 2 månader efter resan genomfördes. Flygbussarna ersätter ej mat och dryck.

Information vid trafikstörning

Du har rätt till information om trafikstörningar senast vid bussens avgång eller när behov uppstår. Flygbussarna ska informera på flygbussarna.se samt via realtidsskyltar vid vissa hållplatser och i bussarna.

Återköp av biljett

För återlösen av biljett, kontakta oss via vårt kontaktformulär. Läs villkoren nedan. 

Påbörjade biljetter återlöses ej (tur och retur/10 Enkla där en eller fler resor nyttjats).

Outnyttjade biljetter köpta i kassan, ombord på bussen, hos en återförsäljare eller i en automat återlöses inom giltighetstiden mot en administrativ avgift på 20 % av biljettpriset.

Outnyttjade biljetter köpta online (via app eller webb) återlöses inom giltighetstiden utan administrativ avgift.

Har bonuspoäng (SAS EuroBonus eller Norwegian Reward) registrerats för köpet så plockas dessa bort i samband med återbetalningen.

Felköpta biljetter (exemeplvis biljett till fel destination) återlöses inom giltighetstiden. 

Har biljettens giltighetstid passerat då den inkommer till Kundtjänst kan den ej återlösas.

30-dagars och 10-resorskort: Du har rätt att häva ditt köp av dessa kort om Flygbussarna ändrar förutsättningar för resan efter köpet är genomfört. Ändringen ska i dessa fall vara av väsentlig betydelse för dig och inte kunnat förutspås vid köpet. Om du häver köpet har du bara rätt till återbetalning av den del av biljettpriset som avser tiden som är kvar på periodbiljetten.

Bagage

Ömtåligt bagage ska vara väl emballerat. Eftersom bagageutrymmet inuti bussen är mycket begränsat får endast ett (1) mindre handbagage per resenär medtas ombord på bussen. Maxmått för bagage inne i bussen är 40x30x20 cm (gäller bussar med bagageutrymme under bussen).

Större resväskor och skrymmande bagage såsom surfbrädor, skidutrustning och dylikt medtas i mån av plats i det nedre bagageutrymmet. Cyklar får tas med utan kostnad i mån av plats. Cykeln måste vara förpackad i ett skyddande emballage.

Bagagets placering under resan

Av säkerhetsskäl får inget bagage placeras i bussens mittgång eller vid några utgångar. Du ansvarar själv för ditt bagage. Detta gäller även när bagaget är placerat så att du inte kan hålla bagaget under direkt uppsikt.

Reser du från flygplatsen och ska stiga av på en mellanliggande hållplats kan du bli ombedd att ta med ditt bagage upp på bussen. Av säkerhetsskäl undviker vi att öppna bussens nedre bagageutrymme på mellanliggande hållplatser. Du kan alltid fråga värd eller förare på plats om vad som gäller för den specifika avgången.

Det är viktigt att noga kontrollera vid avstigning att rätt bagage medtas. Förlorat, stulet eller skadat bagage ersätts endast om Flygbussarna har orsakat skadan eller förlusten genom uppsåt eller grov vårdslöshet.

Din resväska ska tåla normal hantering av bagage vid bussresa. Repor, bulor, smuts eller liknande anses vara normalt slitage och ersätts ej av Flygbussarna. 

I övriga ärenden hänvisar Flygbussarna Airport Coaches till resenärens eget försäkringsbolag. Flygbussarna Airport Coaches förbehåller sig rätten att kunna avvisa och neka bagage om särskilda skäl finns.

Resa med barn

Barn i alla åldrar är välkomna att resa med Flygbussarna i vuxet sällskap. Vi erbjuder sittkuddar för barn över 3 år. Du är självklart välkommen att ta med ett eget babyskydd/barnstol för spädbarn. Alla våra bussar är utrustade med trepunktsbälten att spänna fast babyskyddet med. Det går även bra för dig att resa med barnet i knät men då skall endast du vara fastspänd.

Djur

Det är tillåtet att ta med sällskapsdjur utan extra kostnad. Djur måste vara kopplade eller vistas i bur. Med hänsyn till allergiker ber vi dig med pälsdjur att sätta dig långt bak i bussen.

Tillgänglighet

Flygbussarnas fordon är inte utrustade med ramp eller kran och har ofta flera trappsteg. Kan du själv ta dig i och ur bussen kan du resa med oss. Flygbussarnas personal kan inte bistå med lyft av personer men hjälper gärna till att packa en rullstol tillsammans med bagaget.

Wifi

Flygbussarna erbjuder kostnadsfritt wifi ombord. Nätverket heter ”Flygbussarna free wifi” följt av bussens nummer. Ingen inloggning krävs och du surfar fritt under resan.

Säkerhet

Våra bussar är utrustade med säkerhetsbälten och dessa ska enligt lag användas. Vi rekommenderar dig att sätta på bältet både för din och andras säkerhet. Det är ditt ansvar. Vid en eventuell poliskontroll är det du som riskerar att drabbas av eventuella påföljder.

Mat och dryck

Det är tillåtet att ta med och förtära mat och dryck ombord på bussen, dock ej dryck i pappersmuggar utan lock med risk för spill, eller varm, starkt doftande mat som kan orsaka olägenhet för medresenärer. För allas trevnad förväntar vi oss att var och en lämnar sin plats i trivsamt skick. Förtäring av alkoholhaltiga drycker är förbjudet.

Rökning

Rökning är förbjuden ombord på alla Flygbussarnas fordon.