Flygbussarna söker snålaste chauffören

2013-05-15 08:10

Flygbussarna ska utse Sveriges snålaste busschaufför genom en tävling i sparsam körning. Under en tävlingsvecka kämpar tio Flygbussförare i fem olika städer mot varandra. Allmänheten uppmanas att rösta på sin favoritchaufför innan tävlingsstart för att sedan kunna följa utvecklingen dag för dag.

– Varje resa med Flygbussarna går mot en grönare värld. Det vill vi visa med vår kampanj ”Sveriges snålaste busschaufför”. Kampanjen byggs kring en tävling i sparsam körning där allmänheten bjuds in till både eftertanke och aktivt deltagande, säger Eva Tiséus, marknadschef på Flygbussarna.

– Vi vill skapa en aktivitet som knyter an till Flygbussarnas miljöprofil. Vi ville göra något som engagerar och inspirerar människor, säger Cecilia Dufils en av kreatörerna på Acne Advertising som ligger bakom kampanjen.

Bakgrunden till tävlingen är att Flygbussarna kontinuerligt arbetar med att minska sin klimatpåverkan. Två viktiga komponenter i det arbetet är att köra på biobränsle och att chaufförerna kör miljösmart. För att visa omvärlden och uppmuntra chaufförerna till att utvecklas ytterligare i sitt framgångsrika arbete har tio förare på Flygbussarnas olika sträckningar valts ut till att delta i en tävling där Sveriges snålaste busschaufför ska koras.

– Vi vill framställa chaufförerna som de riktiga hjältar de är. Därför har vi lånat inspiration från filmer som Top Gun samt referenser från hela racingvärlden. Men istället för klara, färdiga, gå så säger vi klara, färdiga, smyg för att ytterligare trycka på att det handlar om att köra smart säger Markus Bjurman Kreatör på Acne Advertising.

Kampanjen inleds med att allmänheten genom en filmtrailer bjuds in att rösta på sin favoritchaufför på www.ecochallenge.se. Som vägledning finns uppgifter om varje förares körstil. Möjligheten att gissa på rätt chaufför stängs i samband med att tävlingsveckan startar. De som är med och röstar har chansen att vinna en mängd priser. Under själva tävlingsveckan 27 maj till 2 juni kan man sedan följa tävlingsförare dag för dag. Det kommer också att vara dagliga tävlingar för allmänheten på kampanjsajten.

– Tävlingen bidrar till att våra resenärer blir medvetna om att smart körning leder till minskade bränsleutsläpp, vilket har positiv inverkan på den egna ekonomin och miljön i stort, säger Eva Tiséus.

Den förare som kört snålast under veckan koras till ”Sveriges snålaste busschaufför”. Flera vinnare utses också bland de som röstat på rätt förare på kampanjsidan www.ecochallenge.se.

För filmtrailern se Film Eco Drivers Challenge

Pressbilder se – Bilder Eco Drivers Challenge

Kampanjen inleds under vecka 20 och avslutas 3 juni. Kampanjen är framtagen i samarbete med av reklambyrån Acne Advertising, pr-byrån Westander och Mediebyrån AdOn.

 

Visa alla nyhetsarkiv