Vanliga frågor och svar

Resa med barn


Kan jag resa med ett spädbarn?

Barn i alla åldrar är välkomna att resa med Flygbussarna i vuxet sällskap. Vi erbjuder sittkuddar för barn över 3 år. Du är självklart välkommen att ta med ett eget babyskydd för spädbarn, alla våra bussar är utrustade med trepunktsbälten att spänna fast babyskyddet med. Det går även bra för dig att resa med barnet i knät men då skall endast du vara fastspänd.


Tidtabell


Varför får jag ingen träff på min tidtabells-sökning?

Förmodligen ligger ditt sökdatum långt fram i tiden och vår nuvarande tidtabell går ut innan dess. Vi lägger alltid ut nya tidtabeller minst två veckor innan de gamla går ut. Om du gör din sökning tidigast två veckor innan din avresa kommer du alltid att få träff. Det står även i en blå ruta i sökmotorn hur långt du kan söka för tillfället.

 

Biljetter – Resors giltighet och användning


Jag vill resa i motsatt riktning än vad som står på min biljett. Måste jag avboka min biljett och köpa en ny?

Alla våra biljetter är giltiga i valfri riktning på linjen som valts, så det går alldeles utmärkt för dig att använda biljetten du redan har.


Jag har köpt flera resor samtidigt och har de nu på en och samma E-biljett. Kan jag använda resorna vid olika tillfällen?

Ja, det kan du. Våra E-biljetter kan innehålla flera resor. Informera föraren hur många resor som ska dras från din E-biljett när du reser, sedan finns resterande resor kvar och är giltiga inom giltighetstiden och i valfri riktning på linjen.

Om bara en resa ska dras från din E-biljett, säg det till föraren så att inte fler resor dras av misstag. Du använder alltså samma E-biljett/streckkod så länge det finns resor kvar på den.


Jag har laddat 10 enkla resor på ett reskort/plastkort. Hur vet jag resornas giltighetstid?

När du laddar ett kort med 10 resor är giltighetstiden 1 år från köptillfället. På kvittot som du får vid köptillfället framgår giltighetstiden. Gamla/ogiltiga biljetter återlöses ej.


Vad innebär familjebiljetten?

Vår familjebiljett går att köpa för alla våra linjer till och från Arlanda. Två vuxna och upp till tre ungdomar mellan 8 och 17 år reser för 349 kr enkel resa och för 698 kr tur och retur. Upp till fyra barn t.o.m. 7 år kan resa i samma sällskap utan extra kostnad.

I följande situationer lönar det sig att köpa familjebiljett:

2 vuxna, 3 ungdomar: 535 kr, webbpris: 465 kr (familjebiljett: 349 kr)
2 vuxna, 2 ungdomar: 436 kr, webbpris: 376 kr (familjebiljett: 349 kr)
1 vuxen, 3 ungdomar: 416 kr, webbpris: 366 kr (familjebiljett: 349 kr)
1 vuxen, 4 ungdomar (ungdomen tar den ena vuxnas plats): 501 kr, webbpris: 455 kr (familjebiljett: 349 kr)


Kan min vän resa på min biljett istället för mig?

Ja, alla Flygbussarnas biljetter är opersonliga. Du kan till exempel vidarebefordra SMS-biljetter och E-biljetter.


Problem vid biljettköp


Jag köpte biljetter nyss och använde mig av Direktbetalning online men jag har inte fått någon biljett?

För vissa banker kan transaktionen ta upp till 1 timme vid Direktbetalning online. Biljetten skickas ut när transaktionen är rapporterad som Betald.


Jag har köpt biljett i appen, men inte fått något kvitto?

Titta i din inkorg för skräppost. Ibland hamnar kvittot som skickas ut där. Om det inte ligger där kan du mejla info@flygbussarna.se så skickar vi ut ett nytt kvitto till din mejl.


Jag kan inte genomföra köp i appen eftersom jag inte har mobilt BankID. Vad ska jag göra?

För att minska missbruk av kortuppgifter och för att säkerställa att personen som handlar också är ägare till kortet som används har vi infört 3D Secure i vår app. Det innebär att du som kund kan behöva legitimera dig när du köper en biljett i appen.

Varje bank väljer själv hur de kontrollerar kort och användare. Verifieringsmetoder som förekommer är Mobilt BankID, lösenord, koddosa, koder som skrapas fram med mera. Kontakta din bank för att höra vilken verifieringsmetod som gäller. Du kan alltid ringa eller mejla kundtjänst om du har frågor mejla info@flygbussarna.se eller ring 0771-51 52 52.

 

Biljett – Återbetalning


Kan jag få min oanvända biljett återbetald?

Påbörjade biljetter återlöses ej (returbiljett där en resa nyttjats).

Outnyttjade biljetter köpta via webben, appen eller som sms återlöses inom giltighetstiden (3 månader).

Outnyttjade biljetter köpta i kassan, via en automat eller återförsäljare återlöses mot en administrativ avgift på 20% av biljettpriset.

Har biljettens giltighetstid passerat då den inkommer till Kundtjänst kan den ej återlösas.

Reklamationsärenden skall vara Kundtjänst tillhanda senast 30 dagar efter att resan skett.